Samolot najbezpieczniejszym środkiem transportu

klient:

BARTOLINI AIR

|

Czerwiec 2018

Samolot najbezpieczniejszym środkiem transportu

W porównaniu z samochodem czy koleją, lotnictwo uchodzi za najbezpieczniejszy środek transportu, a opinie te systematycznie potwierdzają dane, m.in. Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego. Co sprawia, że na pokładzie samolotu możemy czuć się bezpiecznie?

Z danych Międzynarodowego Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA) podsumowujących 2017 rok wynika, że poziom bezpieczeństwa lotnictwa komercyjnego jest na coraz wyższym poziomie. Świadczy o tym m.in. obniżający się wskaźnik wypadków, czyli liczba wypadków przypadająca na 1 milion lotów, który w ubiegłym roku wyniósł 1,08, a w 2016 roku 1,68. Najnowsze dane są też lepsze od średniej z lat 2012-2016, która wynosi 2,01 wypadku na milion rejsów. W ubiegłym roku więc około 4,1 miliarda podróżnych na całym świecie podróżowało bezpiecznie na 41,8 milionach lotów.

Samoloty najczęściej kontrolowanymi technicznie środkami transportu
O bezpieczeństwie lotów decyduje kilka podstawowych czynników. Przede wszystkim samoloty są systematycznie kontrolowane pod kątem technicznym i serwisowane po każdym locie. To sprawia, że ewentualne usterki są od razu usuwane, a te które pojawiają się niespodziewanie zazwyczaj nie zagrażają pasażerom. W lotnictwie obowiązuje bowiem tzw. zasada redundancji, która oznacza, że każdy system istotny dla bezpieczeństwa jest zdwojony, a niekiedy nawet posiada więcej niż jeden system zastępczy. Przy jego awarii samolot jest nadal w pełni sprawny i może bezpiecznie dotrzeć do celu podróży lub w najgorszym przypadku do najbliższego lotniska.

Serwis samolotów i decyzja o dopuszczeniu maszyny do lotu są zdecydowanie dłuższe i bardziej skomplikowane, niż w przypadku innych środków transportu. Każda czynność wykonana przez mechanika jest przez niego poświadczana podpisem, który oznacza, że to on osobiście odpowiada za bezpieczeństwo maszyny. Warto także wspomnieć o tym, że np. samochód przechodzi przegląd raz w roku, a większość samolotów pasażerskich kontrolowana jest każdego dnia przez wykwalifikowanych mechaników i przed każdym lotem przez załogę. Piloci samolotów pasażerskich mają przed startem obowiązek wykonania ściśle określonych czynności, zanim będą mogli odpalić silnik. W lotnictwie, szczególnie tym związanym z przewozem pasażerów i cargo, wszystko odbywa się wg ściśle określonych procedur. Nie ma miejsca na nonszalancję – mówi Bartłomiej Walas, założyciel i instruktor ośrodka szkolenia lotniczego Bartolini Air, pilot z kilkunastoletnim doświadczeniem.

Dla bezpieczeństwa podróży powietrznej nie bez znaczenia jest też wybór floty oferowanej przez przewoźnika. Dlatego też linie lotnicze stale inwestują w nowy sprzęt. Średni wiek samolotów LOT to ok. 7,2 lata, a Ryanaira 5,5 roku. Flota musi być również dobrana do potrzeb danego przewoźnika. Wyższy poziom bezpieczeństwa lotów samolotami prywatnymi gwarantują np. te, które posiadają dwa silniki (w porównaniu z maszynami jednosilnikowymi), wyposażone w pełni elektroniczne urządzenia awioniczne, które zwiększają tzw. świadomość sytuacyjną załogi wykonującej lot w trudnych warunkach meteorologicznych lub w skomplikowanej przestrzeni.

Sztab wyszkolonych specjalistów

Bezpieczeństwo lotu to także ludzie, którzy muszą posiadać odpowiednie kwalifikacje i praktykę w zawodzie. Ich edukacja jest szczegółowo zaplanowana. Dotyczy to zarówno pilotów, załogi, jak i mechaników, czy osób odpowiedzialnych za kontrolę lotów.
Szkolenie pilotów we wszystkich ośrodkach lotniczych na świecie wygląda bardzo podobnie. Rekrutujemy osoby z minimum średnim wykształceniem i zgodnie z międzynarodowymi standardami przygotowujemy je do roli pilota zawodowego. Zakończenie nauki w szkole nie jest jednak końcem ich edukacji. Niezbędne jest też praktyczne doświadczenie. By absolwenci szkoły mogli pełnić np. funkcję kapitana samolotu, muszą w powietrzu spędzić jeszcze 1500 godzin w roli pierwszego oficera (czyli drugiego pilota) – wyjaśnia Takayoshi Iwamoto, pochodzący z Japonii instruktor ośrodka szkoleniowego Bartolini Air.
Elementem szkolenia przyszłych pilotów są także symulatory, które idealnie odwzorowują sterowanie maszynami liniowymi takimi jak Boeing czy Airbus oraz symulatory lekkich samolotów przeznaczone do ćwiczenia lotów według wskazań przyrządów. Piloci mają więc pełną wiedzę o urządzeniach, które pilotują, szczegółowe wytyczne dotyczące postępowania w powietrzu od ośrodków nadzorujących, a na symulatorach ćwiczą wszystkie możliwe awaryjne sytuacje, które kiedykolwiek mogłyby mieć miejsce. Takiego zaplecza nie mają osoby prowadzące inne środki transportu.

Potwierdzenie instytucji kontrolującej
Jak w każdej branży, także lotnictwo jest kontrolowane przez określone instytucje. Dla rynku lotniczego te wytyczne są wyjątkowo szczegółowe. Każda polska linia lotnicza, by mogła zaprosić na pokład swoich samolotów pasażerów, musi przejść proces certyfikacji Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), zdobywając certyfikat i koncesję aktualizowaną w ściśle określonym przez prawo czasie.